نشانه‌ های تکرار روزهای اوج بورس/ آیا تاریخ مجددا تکرار می‌ شود؟

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل با رشد ۶.۸ درصدی موفق شد بعد از ۷ ماه مجددا وارد کانال ۱.۴ میلیون واحد شود. هفته پیش را می‌توان هفته اتفاق‌های غیرمنتظره نامید؛ زیرا درست زمانی که احتمال افت شاخص کل بالاتر بود، به شکل غافلگیرانه‌ای بازار جان دوباره‌ای ‌گرفت. اما شرایط شاخص هم‌وزن اندکی تفاوت داشت و نتوانست پا به پای شاخص کل پیش‌روی کند و در نهایت به رشد ۱.۵ درصدی اکتفا کرد. این موضوع نشان‌دهنده این است که در هفته گذشته عمدتا نمادها و صنایع بزرگ مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده‌اند.

نشانه‌ های تکرار روزهای اوج بورس/ آیا تاریخ مجددا تکرار می‌ شود؟

مجددا این هفته هم شاهد رکوردهای دیگری در بازار بودیم. به طوری که ارزش معاملات خرد توانست رکورد قبلی خود را بهبود بخشد و به ۷.۹ همت رسید.

از دیگر موارد مهم بازار سهام، خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت است. به طوری که در کل هفته گذشته جریان خروج پول ادامه داشت و تنها در یک روز شاهد خروج ۴۱۱ میلیارد تومان بودیم. تحلیلی که می‌توان از این داده داشت این است که سرمایه‌گذارانی که اقدام به خروج از این صندوق‌ها می‌نمایند، قاعدتا ابزاری پرریسک‌تر همچون طلا یا صندوق‌های سهامی را برمی‌گزینند که می‌توان آن را سیگنالی مثبت برای بازار سهام و البته افزایش انتظارات تورمی تلقی کرد.

رکورد بعدی مربوط به سکه بورسی است. از آنجایی که قیمت طلا در ایران تحت تاثیر قیمت دلار و انس جهانی است، افزایش قیمت دلار سبب ایجاد صف خرید سکه بورسی بعد از ۸ ماه شد.

محرکان اصلی بازار

طی یک ماه اخیر به واسطه اخبار متفاوتی که منتشر شده، بار دیگر نگرانی از ایجاد تورم‌های سنگین در اقتصاد ایران شدت گرفته است. اتفاقی که منجر به افزایش انتظارات تورمی و هجوم سرمایه‌گذاران به بازارهای دارایی شده است. به عبارتی دیگر طی روزهای اخیر میزان جست‌وجوی کلیدواژه‌های مرتبط به بازارهای سرمایه‌گذاری حدود ۶۰ درصد نسبت به ماه پیش افزایش یافته است. چنین مساله‌ای نشان از افزایش جدی انتظارات تورمی دارد. (بخوانید: پول‌های پارک شده بورسی‌ها به کدام بازار می‌روند؟)

با توجه به شرایط بازار، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران از دستیابی به توافقات برجامی ناامید شده‌اند و این موضوع در افزایش اقبال به صنایع صادرات‌محور به خوبی منعکس شده است. توجه اندک فعالان بازار به گروه خودرویی و بانکی با توجه به اصلاح قیمتی خوبی که در آنها اتفاق افتاده است تایید دیگری بر این مطلب است.

همچنین کاهش احتمال برجام، سبب افزایش قیمت دلار شد به طوری که این ارز تا کانال ۲۶ هزار تومانی نیز صعود کرد.

سطوح بالای قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی همراه با انتظارات تورمی ناشی از سیاست‌های انبساطی در اقتصادهای بزرگ و افزایش قیمت دلار در کشور، از دیگر عوامل مهمی هستند که باعث ایجاد تحرکات مثبت و چشمگیر درصنایع صادراتی شدند.

شرایط بازار در روزهای آخر هفته کاملا تداعی‌کننده فضایی بود که بورس در رالی صعودی خود در سال گذشته می‌پیمود. کسری بودجه دولت، همراه با انتظارات تورمی و صحبت‌های رئیس جمهور جدید در راستای حمایت از بازار سرمایه در روز تنفیذ، عوامل مهم دیگری هستند که بورس را به سمت رونق سوق می‌دهند.

به دلایل مختلفی دولت امسال نیز انگیزه زیادی برای داغ شدن معاملات بورس دارد. اولین دلیل به تامین بودجه از طریق واگذاری دارایی‌های دولتی از جمله سهام برمی‌گردد. در این راستا مصوب شد برخی از شرکت‌های دولتی به ارزش ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به شستا واگذار شود و شستا هم موظف است تا پایان سال ۱۴۰۱ حداقل ۲۰ درصد این میزان را بورسی کند.

همچنین دولت بر درآمد بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومانی حاصل از مالیات معاملات سهام حساب کرده است. به این ترتیب برای تامین این بخش از مالیات دولت نیاز دارد ارزش معاملات در ادامه سال به طور متوسط به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد. سومین علت نیز نیاز دولت به فروش اوراق برای تامین بخش بزرگی از کسری بودجه است. (بخوانید: سه انگیزه دولت جدید برای تداوم صعود بورس)

به طور خلاصه، ناامیدی از برجام، کسری بودجه شدید دولت و مراسم تنفیذ ریئس جمهور، محرکهای اصلی این هفته بازار بودند. اما به دلیل ایجاد انتظارات تورمی بالا و ادامه دار بودن اثرات موارد فوق، روند ایجاد شده می‌تواند ادامه‌دار باشد.
https://is.gd/3maaBI

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *